Skorumpovaná samospráva ? A prečo nie ?

Autor: Jozef Bakša | 29.7.2009 o 7:05 | Karma článku: 6,08 | Prečítané:  1919x

Komu by to vlastne vadilo ? ...

         Je skutočne samosprávnosť synonymom  nekontrolovateľnosti ? Ak si všimneme  územnú samosprávu na Slovensku tak nepochybne.       

      Pohodlne kľučkovať a legálne unikať  kontrolným orgánom na Slovensku, tak vyzerá územná samospráva miest a obcí na Slovensku pokiaľ sa týka verejnej kontroly. 

        V územnej samospráve totiž funguje "kontrola"  de jure, nie de facto. 

      Samosprávna  Ústava, ako sa zvykne nazývať Zákon o Obecnom zriadení, pozná vo svojich ustanoveniach kontrolné mechanizmy typu   hlavný kontrolór obce, povinnosť zverejňovať údaje na úradných tabuliach a overenie každoročnej uzávierky auditorom. 

       Ako je to v skutočnosti ?  Mnohé, najmä malé obce majú funkciu hlavného kontrolóra zvolenú len formálne  a tento často ani nevie čo má kontrolovať (čo obecným samosprávam často vyhovuje).  K auditu sa nedostanú ani väčšie územné sídla, pričom to  zdôvodňujú  finančnou situáciou. Po vykonaní auditu v mnohých obciach by sa však  určite zlepšila finančná situácia obcí a zhoršila finančná situácia niektorých primátorov, starostov a poslancov. Obce si však  tento prepych môžu dovoliť. Zákon  totiž absenciu týchto inštitútov nemôže postihnúť. Príslušná prokuratúra v rámci  dozoru nad zákonnosťou v netrestnej oblasti  môže maximálne urobiť na obec veľké : " Bu-bu-bu,  porušujete zákon", nič viac. 

      Je tiež zaujímavé, že žiadny kontrolný orgán v rámci kontroly verejnej správy na Slovensku sa nedomáha zvýšenia kompetencií na úseku kontroly činnosti (a finančných tokov ) územnej samosprávy napriek skutočnosti, že na túto popri kompetenciách prešli obrovské rozhodovacie právomoci a nemalé  finančné prostriedky. Niektorí  sú toho názoru, že  ich má kontorlovať len volič.

       Slovenský volič ale kašle na verejnú kontrolu, napriek tomu, že má k dispozícii silnú zbraň v podobe Zákona o slobodnom prístupe k informáciám ( Zákon č. 211/2000 Z.z. v platnom znení ).

      Kontorolu vykonávanú Najvyšším kontrolným úradom, prokuratúrou a v niektorých oblastich daňovým úradom nemožno považovať za dostatočnú z  kapacitných dôvodov a praktickej nemožnosti adresného  sankčného  postihu  porušovateľov zákona.  

      Je zaujímavé, že kým napríklad prokurátor môže v oblasti trestného konania obratom zrušiť ktorékoľvek uznesenie orgánu činného v trestnom konaní,  ten istý prokurátor je na činnosť primátora, starostu a poslancov zastupiteľstiev  krátky.  Ten istý prokurátor.  Rozhodnutie skupinky  poslancov ani tej najmenšej obce  nemôže zmeniť. Môže ich len opakovane upozorňovať na porušovanie zákona. Rozhodnúť  o neplatnosti aktu  môže až súd, aj to až na návrh  prokurátora, ktorý neúspešne často niekoľko mesiacov búšil do predstaviteľov obce a upozorňoval ich na porušovanie zákona. 

     Nestotožňujem sa s názorom,  že samosprávu má kontrolovať len volič.

     Nemôže ju  predsa kontrolovať volič, ktorý nemá dostatok informácií.

    Nemôže byť jediným účinným kontorlným orgánom volič, ktorý sa štyri roky nezaujíma o život v obci a zaujme ho až  gulášom  a pivom  za obecné peniaze pred voľbami.

     Slovenský volič ešte nezistil akú má v rukách moc.

     A slovenská územná samospráva ho na to neupozorní. Náhodou by začal rozmýšľať a pýtať sa.

     

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Zvláštny príbeh Bašternákovej vily na Slavíne: Kočner, Počiatek i sudkyne z Threemy

Úrady stavbu opakovane blokovali, až raz zrazu všetko potvrdili.

Autorská strana Samuela Marca

Mečiar to vybudoval, Dzurinda využíval a Fico zdokonalil (píše Samo Marec)

Áno, Slovensko je mafiánsky štát.

Píše Ivan Mikloš

Čia kauza je Gorila? (píše Ivan Mikloš)

Za Ficových vlád sa nepohlo s vyšetrovaním. Nie je to náhoda.


Už ste čítali?