Chudobná samospráva. Bohatý starosta !

Autor: Jozef Bakša | 13.1.2011 o 20:27 | (upravené 13.1.2011 o 20:39) Karma článku: 15,34 | Prečítané:  2802x

Aj tak sa  dá charakterizovať súčasné Slovensko. Samosprávy sa sťažujú na nedostatok finančných prostriedkov  a pritom má málokto také platy ako starostovia na Slovensku. Medzi najkrajšie príklady patrí starosta Jarovníc  s 5476 obyvateľmi. Plat tohto starostu predstavuje pre väčšinu obyvateľov Slovenska astronomických 2.500,- € mesačne.  Čo tento človek dokázal, že si zaslúži takýto plat ?  Zaslúžia si starostovia v čase stále prebiehajúcej krízy takého štedré ohodnotenie ?

V poslednom období sa čoraz častejšie počujem v rozhovoroch bežných ľudí ich pohoršenie, že  platy starostov na Slovensku sú nenormálne.  Jedná sa o  platy  starostov  a primátorov na Slovensku. Aj pri uznaní dôležitosti  samosprávy a zodpovednosti jej predstaviteľov, hlavne tých,  ktoré vykonávajú úlohy v rámci preneseného výkonu štátnej správy, považujem  platy starostov obcí, mierne povedané, za prehnané.

Z hľadiska občana je v čase prebiehajúcej hospodárskej krízy do očí bijúce mzdové ohodnotenie jednotlivých starostov a primátorov ( ktorí zarábajú často viac ako minister).  Je naozaj potrebné paušálne odmeňovať starostov všetkých obcí  podľa priemernej  mzdy  v národnom hospodárstve  ?

Je skutočne  pravdou, že každý starosta, ktorý pracuje na plný úväzok  v ktorejkoľvek malej obci do  500 obyvateľov na Slovensku si zaslúži plat  minimálne 1. 65 násobok priemernej mzdy v národnom hospodárstve ? V preklade to znamená, že každý starosta obce do 500 obyvateľov robí o polovicu viac ako priemerný pracovník v národnom hospodárstve. Je to skutočne pravdou ?

Samozrejme plat starostu či primátora narastá úmerne s počtom obyvateľov obce. Niekde v spodnej časti tohto rebríčka sa podľa počtu obyvateľov pohybuje obec  Jarovnice, kde starostovi schválili plat vo výške 2.500 €. Odhliadnuc od skutočnosti, že na funkciu starostu nie je predpísané žiadne, ani základné vzdelanie, sú tieto platy určite neprimerané. Tieto platy neodmeňujú čo jednotlivý starosta či primátor spravil pre mesto , ale to koľko obyvateľov má jeho obec. V princípe je teda jedno či sa starosta za základný plat snaží, alebo len sedí na úrade, každý poberá zákonom minimálne garantovaný plat ( a samozrejme ďalšie odmeny ).

Keď sa však niekto stane starostom nezíska len rozprávkový plat, ale aj niečo iné.  Tento benefit fiunkcie nemá síce napísaný  v žiadnom zákone, ale v praxi je až príliš častý. Akonáhle sa niekto stane starostom, tak  orgány verejnej správy sa k nemu často stávajú ako k človeku s imunitou.

Na Slovensku sa často potom v prípade podozrenia starostov ( primátorov ) z nezákonnej čínnosti nehľadá objektívna pravda, ale spôsob ako tomuto starostovi pomôcť, ako dokázať, že starosta v žiadnom prípade zákon neprušil. Bohužiaľ, nie len v prípade starostov na Slovensku často platí, že sa rozhoduje podľa toho kto skutok spáchal, nie čo spáchal.

Otazka znie : Kedy bude v súvislosti s územnou samosprávou na Slovensku skutočne právny štát ?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje v Žiline mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom. Napriek obžalobe a hrozbe dlhoročného trestu má byť jeden z nich prvkom verejnej kontroly.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Lepší príklad podvádzania pri tendroch by nevymyslel ani Matovič

Po rokoch idú nástenkári pred súd.


Už ste čítali?