V poslednom období sa čoraz častejšie počujem v rozhovoroch bežných ľudí ich pohoršenie, že platy starostov na Slovensku sú nenormálne. Jedná sa o platy starostov a primátorov na Slovensku. Aj pri uznaní dôležitosti samosprávy a zodpovednosti jej predstaviteľov, hlavne tých, ktoré vykonávajú úlohy v rámci preneseného výkonu štátnej správy, považujem platy starostov obcí, mierne povedané, za prehnané.
Z hľadiska občana je v čase prebiehajúcej hospodárskej krízy do očí bijúce mzdové ohodnotenie jednotlivých starostov a primátorov ( ktorí zarábajú často viac ako minister). Je naozaj potrebné paušálne odmeňovať starostov všetkých obcí podľa priemernej mzdy v národnom hospodárstve ?
Je skutočne pravdou, že každý starosta, ktorý pracuje na plný úväzok v ktorejkoľvek malej obci do 500 obyvateľov na Slovensku si zaslúži plat minimálne 1. 65 násobok priemernej mzdy v národnom hospodárstve ? V preklade to znamená, že každý starosta obce do 500 obyvateľov robí o polovicu viac ako priemerný pracovník v národnom hospodárstve. Je to skutočne pravdou ?
Samozrejme plat starostu či primátora narastá úmerne s počtom obyvateľov obce. Niekde v spodnej časti tohto rebríčka sa podľa počtu obyvateľov pohybuje obec Jarovnice, kde starostovi schválili plat vo výške 2.500 €. Odhliadnuc od skutočnosti, že na funkciu starostu nie je predpísané žiadne, ani základné vzdelanie, sú tieto platy určite neprimerané. Tieto platy neodmeňujú čo jednotlivý starosta či primátor spravil pre mesto , ale to koľko obyvateľov má jeho obec. V princípe je teda jedno či sa starosta za základný plat snaží, alebo len sedí na úrade, každý poberá zákonom minimálne garantovaný plat ( a samozrejme ďalšie odmeny ).
Keď sa však niekto stane starostom nezíska len rozprávkový plat, ale aj niečo iné. Tento benefit fiunkcie nemá síce napísaný v žiadnom zákone, ale v praxi je až príliš častý. Akonáhle sa niekto stane starostom, tak orgány verejnej správy sa k nemu často stávajú ako k človeku s imunitou.
Na Slovensku sa často potom v prípade podozrenia starostov ( primátorov ) z nezákonnej čínnosti nehľadá objektívna pravda, ale spôsob ako tomuto starostovi pomôcť, ako dokázať, že starosta v žiadnom prípade zákon neprušil. Bohužiaľ, nie len v prípade starostov na Slovensku často platí, že sa rozhoduje podľa toho kto skutok spáchal, nie čo spáchal.
Otazka znie : Kedy bude v súvislosti s územnou samosprávou na Slovensku skutočne právny štát ?